Αφιέρωμα στον György Kurtág, με τον Μιχάλη Χόιπελ και την Ανν-Κριστίν Σωφρονίου στο Πάντειο
Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και το Πάντειο Πανεπιστήμιο ενώνουν τις δυνάμεις τους, για δεύτερη συνεχή χρονιά, διοργανώνοντας έναν κύκλο συναυλιών, που γεφυρώνει σύγχρονη και παλαιά μουσική έκφραση: Μια γέφυρα μουσικής επάνω από τη Συγγρού vol. 2.
Με αφορμή τα 90ά γενέθλια του György Kurtág, γίνεται ένα αφιέρωμα στο έργο του, το οποίο χαρακτηρίζεται από αναφορές σε συνθέτες προηγούμενων εποχών. Με κοινή αφετηρία τα δάνεια από το παρελθόν, οι συνθέτες του κύκλου παρουσιάζουν μια ενδιαφέρουσα μείξη διαφορετικών μουσικών ειδών.
Ο Kurtág συνομιλεί με τους György Ligeti, Anton Webern και J.S. Bach, o Νίκος Σκαλκώτας με τον σύγχρονό του, Erwin Schulhoff, οι Hans Werner Henze και Rodney Sharman με τον Richard Wagner. Μια πειραματική σύνθεση με μεσαιωνικές καταβολές και αναφορά στους Λαβυρίνθους του Μπόρχες κλείνει τον κύκλο των τριών συναυλιών.
Μετά το κουαρτέτο εγχόρδων Selini, που έπαιξε στην πρώτη συναυλία του φετινού κύκλου, ακολουθούν δύο ανερχόμενοι μουσικοί, ο βιολοντσελίστας Μιχάλης Χόιπελ και η πιανίστρια Ανν-Κριστίν Σωφρονίου, στις 8 Φεβρουαρίου, στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.
Ο Χόιπελ θα ερμηνεύσει έργα τριών από τους σημαντικότερους συνθέτες του 20ού αιώνα –György Kurtág, György Ligeti και Krzysztof Penderecki– καθώς και ένα έργο του Ούγγρου συνθέτη Miklós Rósza, κυρίως γνωστού για την κινηματογραφική μουσική του. Επίσης, η Ελληνίδα συνθέτρια Έφη Μαρκουλάκη έγραψε ένα νέο έργο, ειδικά για την περίσταση, το οποίο θα ακούσουμε σε πρώτη εκτέλεση.
Πώς ο παραδοσιακός κισσαμίτικος χορός μπορεί να ενσωματωθεί σε μια σύγχρονη σύνθεση; Πώς οι αρχικές ελλειπτικές φράσεις του Penderecki αποκτούν συνέχεια; Πώς εμπνέεται ο Ligeti από τα Capriccia του Paganini; Πώς ο Kurtág δημιουργεί μια νέα αίσθηση του χρόνου; Ο Χόιπελ θα μας αποκαλύψει αυτές τις όψεις του σύγχρονου ρεπερτορίου του βιολοντσέλου, παίζοντας ένα όργανο κατασκευασμένο το 1723 από τον David Tecchler.
Στο δεύτερο μέρος της συναυλίας, η πιανίστρια Ανν-Κριστίν Σωφρονίου παραπέμπει με τα έργα που θα παρουσιάσει σε ένα concept «μουσικής ανακύκλωσης».
Η ερμηνεύτρια επιλέγει να παρουσιάσει και να συνδέσει καλλιτέχνες που αναμορφώνουν δυναμικά και εν τέλει ανακυκλώνουν προϋπάρχοντα μουσικά έργα. Με τον τρόπο αυτό, αφενός διατηρείται η ιστορικότητα των έργων μέσα σε ένα νέο, σύγχρονο πλαίσιο και, αφετέρου, αναδεικνύονται οι σχέσεις ανάμεσα στους σύγχρονους και τους παλαιότερους συνθέτες. Πολλές φορές, το προγενέστερο έργο δεν είναι αναγνωρίσιμο μέσα στο νέο, ωστόσο η ερμηνεύτρια αναδεικνύει με την εκτέλεσή της τις φόρμες και τις συνθετικές δομές που υποστηρίζουν την εσωτερική σχέση των έργων που παρουσιάζει.
Κατά τη διάρκεια του δεύτερου μέρους, ο Μιχάλης Χόιπελ θα συμπράξει με την Ανν-Κριστίν Σωφρονίου σε μια δική του μεταγραφή του lied “Im Treibhaus” από τα Wesendock Lieder του Wagner. Το συγκεκριμένο έργο αποτελεί πρόδρομο της όπερας Τριστάνος και Ιζόλδη, πάνω στην οποία βασίστηκαν τα έργα για σόλο πιάνο των Hans Werner Henze και Rodney Sharman που θα κλείσουν τη συναυλία.
Την οργάνωση και προώθηση των συναυλιών έχουν αναλάβει φοιτήτριες και φοιτητές της κατεύθυνσης «Πολιτισμός και πολιτιστική διαχείριση» του Τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου. Οι φοιτητές έρχονται σε επαφή με τους μουσικούς και προσπαθούν να βρουν τους βέλτιστους τρόπους για να μεταδώσουν το όραμα των καλλιτεχνών σε ένα ευρύτερο κοινό νέων, και όχι μόνο, ανθρώπων. H Στέγη συμβουλεύει και υποστηρίζει το έργο των ομάδων με την τεχνογνωσία και το δίκτυο επικοινωνίας της, ενώ το εγχείρημα τελεί υπό την αιγίδα και των δύο ιδρυμάτων.
Ερμηνευτές
Μιχάλης Χόιπελ: τσέλο
Έργα: Έφης Μαρκουλάκη, Miklós Rózsa, Krzysztof Penderecki, György Kurtág και György Ligeti
Ανν-Κριστίν Σωφρονίου: πιάνο
Έργα: György Kurtág, George Rochberg, J.S. Bach, Ηans Werner Henze, Rodney Sharman και Richard Wagner
Υπεύθυνη πρότζεκτ: Λορέντα Ράμου
Υπεύθυνη καθηγήτρια Παντείου: Ανδρομάχη Γκαζή
Τεχνική υποστήριξη Παντείου: Σταύρος Καπερώνης
0 σχόλια: